Dit lezen vraagt maar ongeveer vijf minuten van uw tijd

89_gevoel

Ik begrijp dienstverlenende ondernemers en bedrijven wel, dat service en kwaliteit hoog in het vaandel moeten staan om je te onderscheiden en dat je daardoor de mening van de klant nodig hebt. Maar je moet niet overdrijven en ook een keer op je eigen kracht vertrouwen. Wat is dat toch tegenwoordig, dat je als klant, bezoeker, beller of gast werkelijk na bijna elk belletje, bezoek of mailtje meteen een enquête of klantentevredenheidsonderzoek moet invullen? Je kunt nog geen helpdesk bellen of je derrière in een hotelbed neervleien en *floep* de mail is al binnen voordat je goed en wel thuiskomt en dan moet je er meteen wat van vinden. “Het invullen vraagt maar ongeveer drie minuten van uw tijd”. Of vijf. Of zeven.

Vierenveertig minuten. Even snel uitgerekend, als ik alle ‘wat-vond-u-ervan-mails’ van de laatste anderhalve maand zou hebben ingevuld.

Het helpt niet mee dat we net in de overgangsfase zitten van de ene provider naar de andere, dus telefoontjes over en weer. Er is geloof ik ook nog iets gaande qua wisseling van energieleverancier (hier in huis totaal niet mijn afdeling, zie alleen de mails). Dus die meningenmails. En misschien is het een luxeprobleem, als je sowieso al in een ‘verblijf’ bent geweest, ergens en vaker. Toevallig wel, in vakantietijd en voorjaar, dat ervaar ik heus wel als luxe (voordat ik daar gezeik over krijg). Goede ervaringen, dat zeker. Ik heb serieus weinig te klagen over het horeca- en hotelwezen in Europa, zeker in eigen land. Qua service en vriendelijkheid. Met als kanttekening dat Nederland wel belachelijk bezig is, prijstechnisch gesproken, zelfs in het centrum van Parijs slaap je 30% goedkoper, maar dat terzijde. Of had ik dat moeten invullen?

Maar inmiddels durf ik al bijna niet meer buitenshuis te slapen, omdat je weet dat je bij thuiskomst al weer ergens wat van moet vinden. Juist als ik even weg ga, dan wil ik niks. Je zou denken dat de toeristenbranche – en dat lijkt mij de kern van deze branche – gespecialiseerd is in ontspanning. En met name deze tak van bedrijfsvoering hijgt het meest hardnekkig in je nek als je net zit na te genieten van een ontspannen uitje en dan prompt meteen van alles aan je vragen als alleen nog maar de linkervoet je eigen deurmat heeft geraakt. Ik snap het wel, maar ik wil dat niet. Het zou ze sieren als ze een mail zouden sturen met een dank voor het bezoek. Eerst. Dán zou ik reageren. En dan vier weken later zo’n zeurmail. Is al minder erg.

Heb een tijd terug in een vlaag van goedheid zo’n enquête ingevuld voor een hotel in Den Haag, waar we één nacht (!) verbleven. Tien minuten, het waren nogal wat vragen en halverwege kreeg ik meteen al spijt. Allemaal prima en in mijn getik scoorden ze nogal hoog, maar de volgende dag een nieuwe mail van ‘de manager’ (pff, tuurlijk, arme stagiaire) Waarom heeft u bij vraag huppeldepup een zesje ingevuld? Iets over equipement, niet gebruikt in die paar uur van alleen slapen en douchen. Géén idee. Nu moet je ophouden! dacht ik. Basta. Wil je dat ik nog een keer kom of wat? Overdrijfgeil is geen garantie voor herhaling. Integendeel.

Weekendje Zandvoort met heel vriendelijk ontvangst en goed verblijf, daarna gunde ik de lieve eigenaars een goede recensie. Heb nog geen verzoekmail ontvangen van de eigenaresse van de fijne gite in Frankrijk en dat ga ik dus wel doen, die beoordeling.

En dan heb ik nog te maken met medische dienstverleningen, onder andere de firma die de medicatie altijd stipt op het vooraf gemelde tijdstip per koerier aflevert (Hoge Kunstlogistiek, werkelijk waar) en gespecialiseerde verpleegkundigen in dienst hebben die altijd willen langskomen. Topservice, lieve, beste mensen, daar niet van. Het standaard telefoongesprek: “Geen problemen met spuiten, alles oké, dank voor de aandacht, telefonisch is prima”. Misschien balen voor hen, niet voor mij. Ik zit al niet gauw bij een arts en als ik dat al doe is het de neuroloog. Koffiedrinken vind ik geen medische noodzaak, tenzij het een leuke bekende is. En over die firma heb ik ook al geregeld iets ingevuld (veel lof etc.) en dat is steeds hetzelfde (veel lof etc.). De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat zij wel het minst hardnekkig hijgen. Die digitale invulsessie van hen is al weer even geleden. Waarschijnlijk zijn ze zich bewust van het gemiddelde energieniveau van hun clientèle (veel lof – score 9).

Ik wil niet altijd iets invullen, opleuken, ergens over nadenken, afbranden, vastpakken, loslaten en een mening hebben over de föhn in de hotelkamer. Ik wil soms gewoon ergens eten of slapen en iemand kunnen bellen zonder gedoe achteraf.

Beste dienstverlenende bedrijven, oprechte dank voor alle gegeven diensten waar ik van heb genoten, geprofiteerd en gebaald. Maar om met de woorden van Ramses te spreken: “Laat me”. Daarna. Zo moeilijk is dat toch niet?

Eén gedachte over “Dit lezen vraagt maar ongeveer vijf minuten van uw tijd”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s